image005       O prevíjaní motorov z vadných počítačových CD-ROM sa toho už veľa popísalo. Dlho som váhal, až napokon som sa rozhodol, že si to vyskúšam. Cena profesionálneho striedavého motora je pomerne značná a vyskúšaním postupu predsa nemôžem nič stratiť, ak si samozrejme dám pozor na skraty.

      Zostanem pri pomenovaní striedavé motory, aj keď principálne sú to jednosmerné motory s elektronickým komutátorom.

       Nebudem sa rozpisovať, ako vydolovať motor z CD mechaniky, na to stačí trochu opatrnosti a vhodné nástroje. Bohužiaľ nie všetky motory sú na prevíjanie vhodné, ale to zistíme až po rozobraní motora. Vhodné sú tie, ktorých rotor obsahuje prstenec z feritového materiálu. Rozoznať sa dajú jednoducho vrypom nechtu. Feritové sú tvrdé. Ak sa nám podarí do prstenca nechtom vrypnúť, taký rotor môžeme s kľudným svedomím zahodiť, alebo pôvodný magnetický materiál nahradiť neodymovými magnetmi. Tento postup som neskúšal, aj keď by sa dali takto dosiahnuť ešte lepšie výsledky, lebo neodymové magnety sú oveľa silnejšie. Popísanými motormi poháňam modely do hmotnosti asi 350g. Pre ťažšie modely už je vhodné nahradiť pôvodný magnetický prstenec neodymovými magnetmi. Pre deväť pólový stator je potrebných 12 magnetov, pričom na rotor sa musia nalepiť pekne magneticky prestriedané - S, J, S, J atď. Použil som teda bez akýchkoľvek úprav pôvodné rotory s feritovým magnetom. Stator som samozrejme zbavil pôvodného vinutia, lebo obsahoval príliš veľa závitov príliš tenkého vodiča.

Tento motor je z vadnej notebookovej CD-ROM :

image001

       Stator má 12 pólov. Na každý pól som navinul 12 závitov. Nie že by sa ich nevošlo viac, ale vyšlo mi to ako optimum. Všetko som robil skusmo, nič som nepočítal. Všeobecne platí, že čím menší počet závitov, tým vyššie otáčky a samozrejme aj vyšší pretekajúci prúd vinutím. A naopak. Absolútne som sa nesnažil vytvoriť úhľadné vinutia. Dokonca čím viac sú vinuté "na divoko", tým lepšie. Je to kôli parazitným kapacitám medzi závitmi. Žiadne vinutie nesmie mať voči jadru skrat, je dobré si to hneď voči jadru overovať ohmmetrom, lebo v hre je regulátor! Použil som medený vodič 0,37mm Cul. Vhodný priemer je okolo 0,4 mm. Na snímkoch vidno priebeh navíjania :

image003

image005

image007

       Kratšie vodiče sú začiatky vinutí. Samozrejme je nutné dodržať rovnaký smer vinutí. Kým sa mi zohriala spájkovačka, z pertinaxu som vyrezal držiak motora. Začiatky vinutí sú zospájkované, teda vinutia sú zapojené do hviezdy. Zapojenie do trojuholníka som neskúšal.

image009

       Celý stator je vlepený do pertinaxovej doštičky päť minútovým epoxidom a na koncoch vinutí je bužírka:

image011

image013

image015

        Pertinaxový držiak slúžil iba na uchytenie ku stolu a neskôr na meranie ťahu motorov pre optimálnu voľbu vrtule pomocou digitálnej váhy a pákového prípravku. Do modelu motor upevňujem tak, že na teleso ložiska nalepím hliníkovú trubičku. Najviac sa mi osvedčili trubičky z rozobratých elektrolytických kondenzátorov - majú priemer presne ako teleso ložiska motora.

       Použitý regulátor na snímku je Easy-12 a napájanie tvorí dvojčlánok Li-Ion. Celá zostava funguje absolútne bez problémov, s prednastavenými parametrami regulátora a jej vytvorenie trvalo asi 40 minút aj s rozobratím vadnej CD-ROM!

Na ďalšie dva motory som použil 9 pólové statory z veľkých 5 1/4" CD mechaník:

image017

image019

image021

       Rotor nieje nijako upevňovaný, drží dostatočne magnetickým poľom feritového prstenca. Za prevádzky je toto pole ešte silnejšie. Neuvoľnil sa ani pri maximálnych otáčkach motora. Vrtuľa na snímku je sklopná, Graupner 15-8, na testy som použil aj vrtuľu z modelu Skylark. Jej parametre nepoznám, ale bola použitá kedysi s jednosmerným motorom, ktorý je ekvivalentom Speed 280. Motory majú hriadeľ s priemerom 3mm, ten na snímku hore má navinutých 16 závitov na každý pól. Ďalej boli na testy použité vrtule GWS od 5030 až do 8050.

       Ďalší motor je menší, priemer 23 mm, na každom póle má navinutých 15 závitov. S regulátorom Easy-12 a dvoma Li-Ion-kami sa trochu zahrieval (slabé zahrievanie, motor by určite zniesol reálnu prevádzku), ale s regulátorom Čemech alebo TMM 0710 na jeden článok LiPol funguje perfektne. Modely, ktoré týmito motormi poháňam, je možné vidieť na hlavnej stránke Leteckých modelov.

image023

image025

image027